Våra ångloks pannor har fallit för ålderssträcket.
 

"Mormor"


Katastrof ? Snön låg ganska djup så Mormor kunde inte tas ut från stallet då den årliga besiktningen skulle ske. Trots detta hade några entusiaster - Bengt Bergman, Hansi Hindenburg, Björn Demant – ställt upp för att bistå Alf ? från Ångpanneföreningen, som brukar göra besiktningen.I år, den 24 mars, var det framför allt godstjockleken i pannan som skulle undersökas. För att så skulle kunna ske, måste rost slipas bort med vinkelslip på ett stort antal ställen. Mycket arbete lades ned på slipningen: Detta var ett smutsigt, obekvämt och dammigt arbete som krävde sin man.Då tillräckligt många punkter renslipats tog Alf fram ett mätinstrument med vars hjälp han kunde bestämma godstjockleken. Den var ursprungligen (och forfarande på några ställen) 10 mm men på några kritiska punkter var godset så tunt så 2-2,5 mm. Detta medförde av säkerhetsskäl körförbud för Mormor. För att Mormor ska kunna överleva sin 100- årsdag, kräver hon en ny panna.




Nya ångpannor på gång.

Våra planer är att om möjligt ha ett ånglok igång igen till nästa år. Av denna anledning besökte L-P Åhs och Bengt Bergman en tänkbar leverantör 11/6 2006. Offert kommer till midsommar. Riktlinjerna för det underlag vi skall få från dem är följande:
1. De gör alla ritningar, alternativt vi gör ritningarna med deras hjälp.
2. Ny panna till Mormor där gamla kopparfyrboxen och gamla sotskåpet återanvänds.
Två alternativa utföranden:
• Svetsad panna.
• Nitad panna, identisk med nuvarande.
3. Ny panna till Karolina, svetsat utförande.
4. Separat redovisning av kostnad för rundade respektive vinkelräta hörn på yttre fyrbox.
5. Möjlighet till såväl olja som fast bränsle.
6. Leverans av en av dessa pannor till nästa vår.
Givetvis kommer vi att kontakta fler tänkbara leverantörer och ge samma förutsättningar.

 

JavaScript DHTML Drop Down Menu By Milonic

"Karolina"



Katastrof nr2 ?
Efter att Mormors panna fått sin dom fredagen den 24 mars efter drygt 95 års tjänst var det dags för Karolina. Hon hade sedan sista körningen 1996 blivit stående, delvis demonterad, i väntan på ett beslut om nytt sotskåp eller ej. Att vi skjutit på det hela berodde på vissa misstankar om att även denna panna gjort sitt. Tisdagen den 18 april var det så dags. Bengt, Hansi och Björn Demant hade förberett det hela genom att putsa upp ett rutnät på pannan för att kunna ultraljudsmäta plåttjockleken.En noggrann mätning av pannan gjordes av Alf Wiik från ÅF eftersom vi hade vissa förhoppningar. Tyvärr visade det sig att pannan skulle ha kunnat klara högst en säsong till. Sammantaget med allt arbete att återmontera loket samt laga sotskåpet, kändes det inte meningsfyllt. Tjocklekar runt 3 mm kunde mätas upp på flera ställen och en koll av stagbultarna i taket över fyrboxen indikerade ytterliggare jobb för bara en säsong. Även Karolinas panna fick därför sin dom.



Hur finansierar man detta? Det rör sig om en kostnad mellan 300.000 och 700.000 kronor x 2.

Sponsorer sökes!

Du som vill hjälpa oss med finansiering av nya ångpannor kontakta någon i styrelsen.
Vill du bara hjälpa till med en liten summa kan du använda vårt plusgiro 73 76 34-6.

Alla bidrag stora som små är välkomna.